Μελατονίνη, «Η ορμόνη της νύχτας»

Μελατονίνη, «Η ορμόνη της νύχτας»

Η μελατονίνη είναι μία ορμόνη, που βρίσκεται στον οργανισμό και εκκρίνεται φυσιολογικά από την επίφυση (ένας μικρός αδένας του εγκεφάλου).

Η έκκριση μελατονίνης συμβαίνει κατά τη διάρκεια της κανονικής ώρας ύπνου, γι’ αυτό και ονομάζεται ως «η ορμόνη της νύχτας».

Η μελατονίνη παίζει σημαντικό ρόλο στους κύκλους ύπνου του σώματος και είναι ζωτικής σημασίας για τη ρύθμιση του κιρκαδιανού ρυθμού του σώματος. Επομένως, έχει καθοριστική σημασία για την ευεξία και χαλάρωση του σώματος που συμβάλλει στην καλή υγεία.Ο κάθε οργανισμός έχει το δικό του εσωτερικό ρολόι που ελέγχει το φυσικό κύκλο ύπνου και τις ώρες ξυπνήματος.

Εν μέρει, το ρολόι του σώματος ελέγχει τη ποσότητα μελατονίνης που παράγεται. Κανονικά, τα επίπεδα μελατονίνης αρχίζουν να αυξάνονται με την έναρξη του σκότους έως αργά το βράδυ, παραμένουν υψηλά για το μεγαλύτερο μέρος της νύχτας, φθάνοντας στο ανώτατο όριο μεταξύ 2-4π.μ. και στη συνέχεια μειώνονται κατά τις πρώτες πρωινές ώρες. Επίσης, το φως επηρεάζει τη ποσότητα της μελατονίνης που παράγει το σώμα. Κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών, το σώμα μπορεί να παράγει μελατονίνη είτε νωρίτερα ή αργότερα μέσα στην ημέρα από το συνηθισμένο. Αυτή η αλλαγή μπορεί να οδηγήσει σε συμπτώματα της εποχιακής συναισθηματικής διαταραχής ή ακόμη και σε κατάθλιψη κατά τη χειμερινή περίοδο.

Τα φυσικά επίπεδα μελατονίνης μειώνονται με την ηλικία.Ενδείκνυται η λήψη συμπληρώματος μελατονίνης σε περιπτώσεις όπως στην αϋπνία, σε άτομα που κάνουν υπερατλαντικά ταξίδια (τζετ λακ) και σε άτομα που εργάζονται σε νυχτερινές βάρδιες.H μελατονίνη φαίνεται να προκαλεί πολύ λίγες παρενέργειες βραχυπρόθεσμα σε χαμηλές δόσεις στους υγιείς ανθρώπους.

Μία επισκόπηση το 2012 έδειξε ότι η μελατονίνη είναι ασφαλής όταν λαμβάνεται για μέχρι και 12 μήνες και δεν δημιουργεί εξάρτηση ή εθισμό.

Σε κάθε περίπτωση που ακολουθείται φαρμακευτική αγωγή θα πρέπει να λαμβάνεται ιατρική συμβουλή, πριν τη χρήση σκευασμάτων.

Τροφές πλούσιες σε μελατονίνη: τα κεράσια, οι πορτοκαλί πιπεριές, τα καρύδια, η μουστάρδα, ο λιναρόσπορος, το κάρδαμο, η γαλοπούλα και η ντομάτα.

«Ο ύπνος είναι σαν τη χρυσή αλυσίδα, που κρατά δεμένη σφιχτά την υγεία,  με το σώμα μας»

Για να φτάσεις εκεί που θέλεις… δεν πρέπει να ξεχνάς το λόγο για τον οποίο ξεκίνησες!