αιμοδοσία-και-διατροφή

Αιμοδοσία και διατροφή

Η διατροφολόγος συμβουλεύει ...

 

 

Είσαι αιμοδότης;

Σκέφτεσαι να δώσεις πρώτη φορά αίμα και δε γνωρίζεις τι πρέπει να προσέξεις στη διατροφή σου;

Διάβασε το παρακάτω άρθρο για να ξέρεις ένα προς ένα τα βήματα που θα πρέπει να πραγματοποιήσεις για μια σωστή αιμοληψία.

Με τον όρο αιμοδοσία, εννοούμε τη μετάγγιση αίματος, περιλαμβάνοντας τη διαδικασία λήψης, συντήρησης και διάθεσης του αίματος.

Η 14η Ιουνίου έχει καθοριστεί ως η Παγκόσμια Ημέρα του Εθελοντή Αιμοδότη από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

Ακόμα και αν στο άκουσμα της λέξης, πολλοί είναι εκείνοι που τρομάζουν, η διαδικασία της αιμοδοσίας είναι αρκετά εύκολη.

Σκεφτείτε αρκούν μόνο λίγα λεπτά για να προσφέρεις 450ml αίμα και να σώσεις τη ζωή κάποιου ασθενή.

Από τη ματιά της διαιτολόγου…

Οι αιμοδότες θα πρέπει να τηρήσουν κάποιες οδηγίες πριν και μετά την αιμοδοσία, τις οποίες θα αναφέρουμε παρακάτω:

Πριν πας να δώσεις αίμα φρόντισε:

1. Να έχεις ξεκουραστεί!

Καλό θα είναι να έχει προηγηθεί ένας καλός ύπνος κατά τη διάρκεια της προηγούμενης νύχτας, συστήνεται 6-8 ώρες ποιοτικού ύπνου.

2. Να έχεις πιει αρκετό νερό!

Φρόντισε να έχεις ενυδατώσει επαρκώς το οργανισμό σου πίνοντας αρκετά υγρά, κυρίως νερό και να μην έχεις καταναλώσει αλκοόλ, πριν την αιμοδοσία.

3. Να έχεις φάει!

Να έχεις καταναλώσει ένα ελαφρύ γεύμα 3 με 4 ώρες πριν δώσεις αίμα. Απέφυγε λιπαρά και τηγανητά γεύματα, αυτά μπορούν να επηρεάσουν τις διαγνωστικές εξετάσεις που γίνονται στο αίμα σου για την καταλληλόλητά του.

4. Αν είσαι σε αυστηρή δίαιτα,

Αν στο διάστημα αυτό είσαι σε πρόγραμμα διατροφής για απώλεια βάρους, κατανάλωσε μεγαλύτερες μερίδες από πρωτεϊνούχες τροφές και λαχανικά την ημέρα πριν την αιμοδοσία. Εξάλλου με την αιμοδοσία καις 650 θερμίδες, που θα δώσει ακόμα μια ώθηση στην προσπάθεια σου να χάσεις βάρος.

Μετά την αιμοδοσία φρόντισε:

  • Χαλάρωσε και αναπλήρωσε σε υγρά

Μείνε στο χώρο αιμοδοσίας και κατανάλωσε το σνακ που θα σου προσφέρουν. Συνήθως αποτελείται από ξηρά τροφή και κάποιο υγρό (νερό ή χυμό). Τα υγρά θα σε βοηθήσουν να αντικατασταθεί ο όγκος του αίματος άμεσα. Επομένως, για τις επόμενες 24 -36 ώρες θα πρέπει να καταναλώσεις επαρκή ποσότητα νερού, αποφεύγοντας το αλκοόλ.

  • Κατανάλωσε τροφές πλούσιες σε σίδηρο

Όταν προσφέρεις αίμα, η αιμοσφαιρίνη σου μειώνεται και ο οργανισμός σου ξεκινά άμεσα τη διαδικασία αναπλήρωσης της. Για τη σύνθεση της αιμοσφαιρίνης χρησιμοποιείται σίδηρος που βρίσκεται στις αποθήκεςτου σώματος. Ταυτόχρονα, ο οργανισμός σου αυξάνει την ποσότητα σιδήρου που απορροφά από το φαγητό.Ως αιμοδότης θα πρέπει να έχεις μια ισορροπημένη διατροφή,ώστε η λήψη σιδήρου να είναι ικανοποιητική. Τροφές πλούσιες σε σίδηρο: το άπαχο κόκκινο κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, το καστανό ρύζι, οι φακές και τα φασόλια. Η απορρόφηση σιδήρου βελτιώνεται με την ταυτόχρονη κατανάλωση βιταμίνης C (εσπεριδοειδή, φράουλες, ακτινίδια, πιπεριές, ντομάτες) και φρουκτόζης (φρούτα και χυμοί φρούτων).

  • Προτίμησε τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β

Η βιταμίνη Β9, Β2 & Β6 ανήκουν στην ομάδα των βιταμινών Β. Πιο συγκεκριμένα, η βιταμίνη Β9 (φυλλικό οξύ), μαζί με τη βιταμίνη Β12 βοηθούν στο σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων που χάθηκαν κατά την αιμοδοσία. Τρόφιμα που περιέχουν φυλλικό οξύ είναι σπανάκι, λαχανάκια Βρυξελλών, λάχανο, μπρόκολο, φασόλια, όσπρια (μπιζέλια, κόκκινα φασόλια), πορτοκάλι και χυμό πορτοκαλιού, πίτυρο και άλλα τρόφιμα ολικής άλεσης, πουλερικά, χοιρινό, οστρακοειδή, συκώτι, αυγό και γαλακτοκομικά προϊόντα. Ηβιταμίνη Β2 μια είναι απαραίτητη βιταμίνη για τη σύνθεση ερυθροκυττάρων, βοηθά τον οργανισμό να μετατρέπει τους υδατάνθρακες σε ενέργεια. Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη Β2 είναι παρόμοια με εκείνα που είναι πλούσια σε σίδηρο και φυλλικό οξύ. Η βιταμίνη Β6 είναι αναγκαία για να δημιουργήσει υγιή αιματοκύτταρα και να διασπάσει πρωτεΐνες. Πλούσιες πηγές βιταμίνης Β6 θεωρούνται οι πατάτες, οι μπανάνες, οι σπόροι, το κόκκινο κρέας, τα ψάρια, τα αυγά και το σπανάκι.

  • Αντιμετώπισε τη ζαλάδα

Απέφυγε να σηκώσεις βαριά αντικείμενα και να κάνεις βαριές δουλειές με το χέρι που έδωσες αίμα μέχρι την επόμενη ημέρα. Εάν πάλι, αισθανθείς αδυναμία ή ναυτία, σταματά ότι και αν κάνεις και ξεκουράσου. Ξάπλωσε σηκώνοντας τα πόδια ψηλά μέχρι να αισθανθείς καλύτερα.

Η προσφορά αιματος είναι ένα δώρο ζωής για κάποιο συνάνθρωπό μας!

Πηγή: http://www.aimodosia.gov.cy/, https://ekea.gr/

Για να φτάσεις εκεί που θέλεις… δεν πρέπει να ξεχνάς το λόγο για τον οποίο ξεκίνησες!