Πάσχετε από ψωρίαση; Η διατροφή προλαμβάνει τα συμπτώματα

Πάσχετε από ψωρίαση; Η διατροφή προλαμβάνει τα συμπτώματα

Η ψωρίαση αποτελεί μια χρόνια δερματοπάθεια, άγνωστης αιτιολογίας, για την εμφάνιση της παίζει σημαντικό ρόλο το γονιδιακό προφίλ και το ανοσοποιητικό σύστημα.

Κατά την ψωρίαση επιταχύνεται ο κύκλος ζωής των δερματικών κυττάρων, με αποτέλεσμα τη συσσώρευση τους στην επιφάνεια του δέρματος σε στοιβάδες. Ορισμένοι παράγοντες που πιθανόν να πυροδοτήσουν την εμφάνιση της ψωρίασης για πρώτη φορά, αλλά και να οδηγήσουν σε περιόδους έξαρσης, είναι:η κακή ψυχολογική κατάσταση, τραυματισμοί του δέρματος, λοιμώξεις (βακτηριακές, μυκητιάσεις), κάπνισμα, υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, έλλειψη βιταμίνης D, ορμονικές διαταραχές και ορισμένα φάρμακα.

Τι θα πρέπει να προσέξω στη διατροφή μου;

Αν και δεν υπάρχουν εμπεριστατωμένες κατευθυντήριες οδηγίες όσον αφορά στην υιοθέτηση κάποιας συγκεκριμένης διατροφής για την πρόληψη ή την ανακούφιση των συμπτωμάτων της ψωρίασης, φαίνεται ότι η επιλογή ή αποφυγή ορισμένων τροφίμων ή θρεπτικών συστατικών μπορεί να βοηθήσει τόσο στις περιόδους έξαρσης όσο και στις περιόδους ύφεσης της νόσου.

Όπως είναι τα ω-3 λιπαρά οξέα έχουν αντιφλεγμονώδη δράση. Καθώς η ψωρίαση είναι μια φλεγμονώδης νόσος, έχει φανεί σε μελέτες ότι η πρόσληψή τους μπορεί να επιδράσουνευεργετικά στο ανοσοποιητικό σύστημα. Συνεπώς, φροντίστε να καταναλώνετε τρόφιμα που είναι καλές πηγές, όπως λιπαρά ψάρια (σολομός, σαρδέλα, σκουμπρί, ρέγγα, τόνος, πέστροφα), όσπρια, ξηροί καρποί.

Η βιταμίνη D αποτελεί συστατικό κάποιων δερματικών κρεμών που εφαρμόζονται τοπικά στις πάσχουσες περιοχές, καθώς έχει φανεί ότι πιθανότατα μειώνει το ταχύ ρυθμό ανάπτυξης των δερματικών κυττάρων. Αν και χρειάζεται προσοχή ως προς την ποσότητα της βιταμίνης D που λαμβάνεται, η πρόσληψη της μέσω της τροφής φαίνεται ότι αποτελεί την ασφαλέστερη οδό χορήγησής της. Τροφές που είναι καλές πηγές της βιταμίνης D είναι το μουρουνέλαιο, τα λιπαρά ψάρια, ο κρόκος αυγού, τρόφιμα εμπλουτισμένα με βιταμίνη D (π.χ. γαλακτοκομικά, δημητριακά πρωινού, κτλ).

Η γλουτένη αν και δεν υπάρχουν εμπεριστατωμένες μελέτες που να αποδεικνύουν ότι ο αποκλεισμός της γλουτένης από τη διατροφή μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της ψωρίασης, έχει φανεί ότι ορισμένοι πάσχοντες ίσως βοηθηθούν από την υιοθέτηση μιας διατροφής ελεύθερης σε γλουτένη, καθώς είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι ως προς αυτό το θρεπτικό συστατικό. Χρειάζεται ωστόσο ιδιαίτερη προσοχή πριν ξεκινήσετε να αποκλείετε από τη διατροφή σας τη γλουτένη. Ελέγξετε με τη βοήθεια του ιατρού σας αν έχετε πράγματι ευαισθησία σε αυτή. Στη συνέχεια απευθυνθείτε σε κάποιον διαιτολόγο να σας συμβουλεύσει σχετικά με την υιοθέτηση μιας δίαιτας ελεύθερης σε γλουτένη.

Το αλκοόλ έχει φανεί ότι μπορεί να πυροδοτήσει περιόδους έξαρσης αν πάσχετε από ψωρίαση, καθώς αυξάνει την απελευθέρωση μιας ουσίας, της ισταμίνης, που επιδεινώνει τις αλλοιώσεις του δέρματος. Συνεπώς θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση του ακόμη και σε περιόδους ύφεσης ή τουλάχιστον να καταναλώνεται με μέτρο και περιστασιακά. Να λάβετε υπόψη σας ότι το αυξημένο σωματικό βάρος παίζει σημαντικό ρόλο τόσο στην εμφάνιση όσο και στην αντιμετώπιση της ψωρίασης.

Είναι σημαντικό αν έχετε υπερβάλλον βάρος να επιδιώξτε τη σταδιακή απώλεια του. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της υιοθέτησης μιας ισορροπημένης διατροφής, που προάγει τη μείωση της φλεγμονής, καθώςη υιοθέτηση συστηματικής άσκησης.