Πεινάει το στομάχι μου ή το μυαλό μου;

Πεινάει το στομάχι μου ή το μυαλό μου;

Είναι πολλές οι φορές που αν όχι όλοι μας οι περισσότεροι έχουμε αναρωτηθεί  πεινάω - δεν πεινάω, να το φάω - να μην το φάω, να κρατηθώ;

Μπα ας το φάω, αύριο θα προσέξω! Είναι τόσο δύσκολο να ξεχωρίσουμε τι είναι αυτό που θέλουμε.

Ως διαιτολόγος θυμάμαι χαρακτηριστικά τον εαυτό μου ακούγοντας μια ψυχολόγο σ’ ένα αμφιθέατρο να μας μιλά και να μας εξηγεί πως επιδρά η ψυχολογία στην διατροφή και την πρόσληψη φαγητού, τη λεγόμενη «συναισθηματική πείνα».

 Ας προσδιορίσουμε τις διαφορές.

Βιολογικής πείνας vs Συναισθηματικής πείνας:

  • Σταδιακά το στομάχι «γουργουρίζει», η ενέργεια του οργανισμού μειώνεται άρα έχω σημάδια πείνας, αντίθετα η συναισθηματική έρχεται ξαφνικά (σκέφτομαι ένα συγκεκριμένο φαγητό και νιώθω να λιμοκτονώ).
  • Ο οργανισμός μπορεί να ευχαριστηθεί με πολλαπλές διατροφικές επιλογές, αντίθετα η συναισθηματική πείνα χαρακτηρίζεται από επιθυμία για συγκεκριμένη τροφή.
  • Η βιολογική πείνα εντοπίζεται στο στομάχι ενώ αντίθετα η συναισθηματική πείνα εντοπίζεται στον εγκέφαλο (π.χ. σκεφτόμαστε μια σοκολάτα την ίδια στιγμή την γευόμαστε, την θέλουμε).
  • Στην βιολογική πείνα χαρακτηρίζεται από υπομονή πεινάμε αλλά περιμένουμε να καταναλώσουμε το φαγητό μας, αντίθετα στην συναισθηματική είναι άμεση και επιτακτική ανάγκη να φάμε.
  • Η βιολογική πείνα είναι η φυσική ανάγκη του οργανισμού αφού έχουν περάσει 3 ώρες από το τελευταίο γεύμα, ενώ αντίθετα η συναισθηματική πείνα μπορεί να συμβεί έπειτα από ένα έντονο συναίσθημα ή μια άσχημη κατάσταση.
  • Στην βιολογική πείνα κατανοώ τι τρώω, πόσο τρώω ενώ αντίθετα στην συναισθηματική πείνα τρώω μηχανικά χωρίς να ξέρω ακριβώς τι τρώω ή πόσο τρώω.
  • Στην βιολογική πείνα έχω το αίσθημα του κορεσμού και νιώθω καλά διότι φροντίζω σωστά τον οργανισμό - εαυτό μου, τρώω με ευχαρίστηση, ενώ αντίθετα στη συναισθηματική πείνα χόρτασα αλλά δεν σταματάω  διότι εδώ προσπαθώ να «γεμίσω τα συναισθήματαμου» αλλά αυτά δεν γεμίζουν ακόμη και αν έχει γεμίσει το στομάχι, με αποτέλεσμα να έρχονται οι ενοχές – τύψεις και τα αρνητικά συναισθήματα.

Θυμηθείτε:

  • Ξεχωρίστε την συναισθηματική πείνα από την βιολογική, αφουγκραστείτε τον εαυτό σας.
  • Αποδεχτείτε τον εαυτό σας!
  • Βάλτε στην ζωή σας ανθρώπους που σας «γεμίζουν» με ωραία συναισθήματα.
  • Μην καλύπτεται τα συναισθήματα σας, ελέγξτε τον εαυτό σας, βάλτε στόχους μικρούς και επιτεύξιμους.
  • Κατανοείστε ότι το άγχος, η στενοχώρια, η πλήξη δημιουργούν ψευδή αίσθηση πείνας.
  • Φτιάξτε ένα πρόγραμμα δραστηριοτήτων για να απασχολείσθε τις ώρες που δεν νιώθετε καλά.
  • Κάντε μικρές σταδιακές αλλαγές στην διατροφή σας και απότομες αλλαγές γιατί ο εγκέφαλος δεν τις δέχεται.

Στόχος δεν είναι η στέρηση ή η απαγόρευση αλλά η βελτίωση της ποιότητας της ζωής.