Αν κάνω όλη την εβδομάδα δίαιτα, μπορώ μία μέρα να έχω ένα ελεύθερο γεύμα;

Αν κάνω όλη την εβδομάδα δίαιτα, μπορώ μία μέρα να έχω ένα ελεύθερο γεύμα;

Αυτή είναι μια πολύ συχνή ερώτηση που συχνά καλείται να απαντήσει ένας διαιτολόγος, μιας και το «ελεύθερο γεύμα» κερδίζει συνεχώς έδαφος.

Ως ελεύθερο γεύμα ορίζεται η κατανάλωση ενός τροφίμου που δεν συμπεριλαμβάνεται στο πρόγραμμα διατροφής, είναι κυρίως λιπαρό γεύμα και συνήθως πρόκειται για πρόχειρο φαγητό π.χ. πίτσα. Ως ειδικός θα σας πρότεινα να αποφεύγετε τα ελεύθερα γεύματα καθώς, παρά τους ισχυρισμούς των οπαδών τους, όχι μόνο δεν αυξάνουν τη συμμόρφωσή σας στο πρόγραμμα διατροφής αλλά μπορεί να έχουν δυσάρεστα αποτελέσματα.

Ποιοι είναι οι κυριότεροι λόγοι για να αποφεύγετε τα ελεύθερα γεύματα;

1. Τα «ελεύθερα γεύματα» δημιουργούν το αίσθημα της στέρησης.

Η έννοια «ελεύθερο γεύμα μια φορά την εβδομάδα» σημαίνει πως  τα υπόλοιπα γεύματα της διατροφής σας  δεν είναι ελεύθερα. Έτσι, αυτομάτως το πρόγραμμα διατροφής σας χαρακτηρίζεται ως στερητικό.Ωστόσο, η διατροφή δε θα πρέπει να συνδέεται με τη στέρηση. Ένα στερητικό πρόγραμμα διατροφής ίσως επιφέρει κάποια βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα όμως σίγουρα δεν μπορεί να έχει μεγάλη συμμόρφωση και να αποτελέσει τρόπο ζωής.Διατροφή σημαίνει ελευθερία, ωστόσο, η ελευθερία έχει δομή και όρια.Γιατί λοιπόν να περιμένετε ως την Κυριακή για να καταναλώσετε το αγαπημένο σας φαγητό; Απολαύσετε το σήμερα κιόλας, προσέχοντας το μέγεθος της μερίδας και χρησιμοποιώντας έξυπνα tips ώστε να το κάνετε πιο υγιεινό.

2. Τα ελεύθερα γεύματα μπορούν να οδηγήσουν σε υπέρμετρη κατανάλωση φαγητού.

Το ελεύθερο γεύμα μπορεί τελικά να καταλήξει σε ελεύθερη μέρα βγάζοντάς σας εντελώς εκτός του προγράμματός σας και σαμποτάροντας την προσπάθειά σας για απώλεια βάρους.H έννοια της στέρησης που δημιουργεί ένα cheatmeal μπορεί να σας οδηγήσει σε υπερκατανάλωση φαγητού.Σύμφωνα με έρευνες, αυτοί που νιώθουν περιορισμένοι ή στερημένοι στο πρόγραμμα διατροφής τους καταναλώνουν αρκετά μεγαλύτερες ποσότητες φαγητού, εμφανίζουν περισσότερες λιγούρες και μεγαλύτερη επιθυμία για φαγητό σε σχέση με όσους νιώθουν ελεύθεροι στη διατροφή τους.Έτσι, όταν έρθει η μέρα του «ελεύθερου γεύματος» είναι πιθανόν να καταναλώσετε περισσότερο φαγητό, περισσότερες θερμίδες και να ενδώσετε σε πολλά από τα τρόφιμα που στερηθήκατε μέσα στην εβδομάδα.

3. Τα ελεύθερα γεύματα κατηγοριοποιούν τα τρόφιμα σε καλά και κακά!

Η κατηγοριοποίηση των τροφίμων πιθανόν να δημιουργεί τύψεις όταν καταναλώσετε κάποιο «απαγορευμένο» τρόφιμο. Ωστόσο να θυμάστε:Οι τύψεις και οι ενοχές δεν έχουν θέση στο τραπέζι μας!Επιπροσθέτως, δεν υπάρχουν απαγορευμένα τρόφιμα, τρόφιμα που παχαίνουν ή τρόφιμα που αδυνατίζουν. Αντίθετα, υπάρχει σωστό μέγεθος της μερίδας και σωστή συχνότητα κατανάλωσης των τροφίμων.

Τι να κρατήσετε;

Ακολουθήστε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής το οποίο θα σας προσφέρει ελευθερία επιλογών, απόλαυση σε κάθε μπουκιά και θα σας βοηθήσει να επιτύχετε το στόχο σας, αποφεύγοντας τα «ελεύθερα γεύματα» που οδηγούν αίσθημα στέρησης, ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες και αρνητική σχέση με το φαγητό.